Slowjuicer inspiratie

Twee ons groente en twee stuks fruit, is de algemene regel voor de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid. Helaas komt het meerendeel van de Nederlandse bevolking niet aan deze hoeveelheden en dit zorgt ervoor dat je lichaam dagelijks en op de lange termijn voedingstoffen te kort komt. Deskundige (natuur)voedingsdeskundige en orthomoleculair therapeuten raden zelfs tussen de 600 tot 800 gram groente per dag aan. Langzaam begint het besef bij steeds meer mensen door te dringen dat voeding een essentiële rol speelt voor je gezondheid en algemeen welzijn en dat je hier zelf in grote mate een bijdrage aan kunt leveren.

Ben jij ook geïnteresseerd om het heft in eigen hand te nemen en wil jij zelf een actieve rol spelen voor je gezondheid en algemeen welzijn? Een gezonde lifestyle hoeft helemaal niet moeilijk of heel ingrijpend te zijn. Met bewuste keuzes en goede alternatieven kom je al een heel eind. Zo kunnen je verse groentesapjes een gezonde aanvulling zijn op je voedingspatroon. Met de SuperJuicer slowjuicer haal jij je dagelijkse portie groente met gemak en vanwege het gebruiksgemak van de SuperJuicer en het slowjuice sap hoef je hier geen moeite voor te doen! Wil jij een vliegende start maken met je zojuist aangeschafte SuperJuicer of ben je nog in de voorbereidende fase? Met onderstaande tips en tricks voorzien we je van allerlei ideeën en suggesties waardoor jij direct met je healthy lifestyle kunt beginnen!

Maak groentesapjes en gebruik fruit als smaak(zoet)maker in je sap.

Probeer voornamelijk sap te maken van groente. Fruit (en fruitsap met name) heeft meer invloed op je bloedsuikerspiegel dan groentesap. Gebruik appel, ananas en sinaasappel voor 25 tot hooguit 40% als basis in je groentesapjes. Ondanks dat je misschien denkt dat je dit niet lekker zult vinden, zal je merken dat 1 appeltje gemengd met alleen maar groente alsnog een heerlijk zoet sapje geeft.

Was groente en fruit maar schil en pel ze niet.

Het merendeel van alle voedingsstoffen van groente en fruit bevinden zich in of net onder de schil. Zonde dus om deze te verwijderen en meestal kost het nog veel tijd ook. Koop bij voorkeur biologische groente en fruit. Bestrijdingsmiddelen hopen zich over het algemeen net als voedingsstoffen ook op in of net onder de schil. Bedenk bij het wel of niet schillen of de schil een negatief effect kan hebben op de smaak van het sap. Zo geeft de schil van een sinaasappel een zeer bittere smaak aan je sapje, maar kan de schil van een stukje citroen of limoen met gemak geperst worden.

Maak een voorraad sap!

Om dagelijks van de voordelen van vers groente- en fruitsap te kunnen genieten is het handig om een grote voorraad te maken. Je kunt de sapjes tot ongeveer 72 uur bewaren in de koelkast in bijvoorbeeld glazen flessen. Op de website van SuperJuicer.nl kun je tevens BPA vrije plastic flesjes bestellen. Deze zijn vaatwasser bestendig tot 45C. Met deze flesjes vries je heel gemakkelijk je verse sapjes in. Hierdoor gaan nagenoeg geen voedingstoffen verloren. Uiteraard geldt voor sapjes uit zowel koelkast als vriezer: even goed schudden voor gebruik.

Eindeloze mogelijkheden

Bij de SuperJuicer slowjuicer ontvang je naar gelang welk pakket je bestelt diverse accessoires. Om een goed beeld te geven van de mogelijkheden van de SuperJuicer wijzen wij je graag op de uitgebreide filmpjes van SuperJuicer welk je kunt terug vinden onder het tabblad video. Extra aanvullende informatie over de diverse onderdelen en accessoires wordt ook hieronder beschreven.

Fijne zeef

De fijne zeef wordt in de praktijk het meest gebruikt om verse groente-en fruitsappen te maken. Een greep uit de groente en fruit die (ongeschild) met behulp van de fijne zeef geperst kunnen worden: Appel, komkommer, spinazie, wortel, rode biet, bleekselderij, ananas, alle soorten verse kruiden, gember, venkel, paprika, broccoli, zoete aardappel, (lente)ui, radijs, limoen/ citroen, boerenkool en natuurlijk het supergezonde tarwegras. Dit zijn hooguit voorbeelden en de mogelijkheden van de fijne zeef blijven zeker niet beperkt tot bovenstaande groente en fruit. Sommige groente en fruit zullen “schuimen” tijdens het persen. Dit is een normaal proces. Het helpt om verschillende groente en fruit af te wisselen tijdens het persen en de sapstop te sluiten zodat het persvat zich vult met sap. Hierdoor zal er minder schuim ontstaan.

Grove zeef

De grove zeef is met name geschikt om heerlijke romige smoothies te maken. Doordat de grove zeef grotere gaatjes heeft zal de grove zeef veel meer vezels (vruchtvlees) in het sap laten, waardoor een dikke romige smoothie ontstaat. Denk hierbij aan de volgende (zachte) soorten groente en fruit: verse vijg, aardbei, perzik, kiwi, peer, appel, ananas, tomaat, mandarijn, sinaasappel, bramen, frambozen en gember. Daarnaast is de grove zeef zeer geschikt om verse soepen mee te maken. Bijvoorbeeld een koude gazpacho van tomaten. Tijdens het persen van zo’n sapje haal je eerst alle harde groente en fruit door de fijne zeef waarna je de tomaten door de grove zeef laat persen.

Dichte zeef

De dichte zeef is vooral geschikt om vers fruit ijs mee te maken. Alle soorten bevroren ijs wordt omgetoverd tot vers sorbetijs zonder kunstmatige toevoegingen. Neem bijvoorbeeld bevroren frambozen, bramen, aardbeien, banaan, perzik, mango of ananas en geniet van een heerlijk vers bakje ijs. (verse bananen kunnen goed ingevroren worden zonder schil) Sommige mensen gebruiken de dichte zeef ook om notenpasta mee te maken. Wij hebben dit uitgebreid getest en dit voldeed niet aan onze verwachtingen. Om met de dichte zeef notenpasta te maken is een flinke hoeveelheid extra olie nodig terwijl de noten van zichzelf al genoeg olie bevatten om er pinda- of notenpasta van te maken. Hieronder een suggestie om op een makkelijke manier zelf notenpasta te maken. Dit is dus zonder gebruik van de dichte zeef.

Recept: Notenpasta

Benodigdheden:

  • 150 gram (gemengde) rauwe noten of pinda’s.
  • Snufje zout
  • Keukemachine/blender/staafmixer met foodmixer.

Bereiding:

  • Rooster de grof gesneden noten of pinda 10 minuutjes in de oven op 180C.
  • Mix de noten of pinda’s in de keukenmachine/blender/staafmixer met foodmixer. Het mixen duurt ongeveer 5 tot 10 minuten.
  • De noten veranderen gedurende dit proces steeds van substantie. Van stukjes naar kruimels, tot een vloeibaar smeersel. Dit komt omdat de noten of pinda’s de olie vrij geeft na verloop van tijd waardoor de substantie vloeibaar wordt. Hier heb je hooguit een eetlepel extra olie voor nodig om de pasta iets vloeibaarder te maken.

Tofuset:

Zelf tofu maken is een leuke bezigheid die met behulp van de bijgeleverde tofuset en kaasdoek extra makkelijk wordt. Hieronder een suggestie voor een tofurecept.

  • Laat 100 gram sojabonen 12 tot 24 uur weken in ruim water
  • Kook de geweekte sojabonen 20 tot 30 minuten in ruim water met een snufje zout.
  • Wrijf zoveel mogelijk de velletjes van de bonen af hierdoor krijg je meer sojamelk
  • Meng de sojabonen met 1 liter water en maak sojamelk van deze twee componenten door middel van het gebruik van de SuperJuicer (en fijne zeef)
  • Laat de sojamelk volledig afkoelen of warm juist tot 74C.
  • Meng voor iedere liter sojamelk 1 theelepel tofu stremmer met wat water tot een slap papje. (tofu stremmer kan zijn: gips/calciumsulfaat/calciumchloride of magnesium malaat poeder)
  • Voeg dit mengsel langzaam al roerend aan de sojamelk toe. Laat vervolgens zonder te roeren 20 minuten staan.
  • Zet de tofuset klaar met de kaasdoek in het bakje. Zorg dat de kaasdoek ruim over de randen hangt.
  • Roer de sojamelk om en giet in het tofu bakje met kaasdoek. Sla de kaasdoek dicht en plaats de tofu pers op de kaasdoek. Zet een zwaar gewicht op de pers en laat ongeveer 2 uur uitlekken.

Soja- amandel- rijst- en havermelk

De SuperJuicer kan naast groente- en fruitsappen, smoothies, ijs en tofu ook allerlei soorten melk maken. Denk aan soja, amandel, rijst en havermelk. De sojabonen, amandelnoten en haver moeten eerst een nacht in een ruime hoeveelheid water weken. De rijst eerst 1 uurtje laten koken. Hierna mix je het ingrediënt samen met een hoeveelheid koud water naar smaak. Met behulp van de fijne zeef pers je beide componenten (ingredient+water) door de SuperJuicer.

Enkele suggesties om de melk extra smaak te geven zijn: Vanille peul, kaneel, stevia, kardemom, kokosbloesem suiker, steranijs, honing, geweekte dadels, vijgen en pruimen, ahorn siroop en vanille aroma. Of maak met behulp van vers geperste perzik, aardbei en/of bramen yogidrink. Ook deze recepten zijn heerlijk vers en vrij van toevoegingen zoals suiker, conserveringsmiddelen en/of e-nummers. De verse melk is afhankelijk van het soort 2 dagen tot 4 dagen in de koelkast te bewaren. Invriezen van vers gemaakt melk is niet aan te raden.

Alternatief

Na het maken van vers sap blijft er ondanks dat de SuperJuicer een hoog rendement heeft, toch een bepaalde hoeveelheid pulp over. Met dit pulp kun je een heleboel verschillende dingen doen. Maak van het overgebleven wortelpulp een carrotcake. Van groene pulp trek je samen met een uitje, knoflook en wat prei in een uurtje verse groentebouillon. Pulp kan gebruikt worden in crackers, tapenades en mueslibars of in je moestuin als compost. En in de oven droog je het pulp wat overgebleven is na het maken van amandelmelk. Hierdoor krijg je amandelmeel.